Integritetspolicy

1. Introduktion och tillämpningsområde

Denna personuppgiftspolicy beskriver hur Sol og Strand Feriehusudlejning A/S (”Sol og Strand”, ”vi”, ”oss”, ”vår”) behandlar personuppgifter om besökare på www.sologstrand.se, gäster som bokar och hyr semesterhus, samarbetspartners och andra personer som kommunicerar med oss, deltar i enkäter eller prenumererar på vårt nyhetsbrev. Policyn förklarar vilka uppgifter vi samlar in, för vilka ändamål, på vilken rättslig grund, vem vi delar uppgifter med, hur länge vi lagrar dem, samt vilka rättigheter du har. Du kan när som helst kontakta oss om du har frågor.

När vi baserar behandlingen på samtycke, är det frivilligt givet, specifikt, informerat och otvetydigt, som definieras i GDPR artikel 4 nr. 11, och kan när som helst återkallas utan konsekvenser för avtalet.

2. Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter

Sol og Strand Feriehusudlejning A/S är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter enligt denna policy. Du kan kontakta oss på adressen Ilsigvej 21, Hune, 9492 Blokhus, via e-post data@sologstrand.dk eller telefon 99 44 44 44.

3. Kategorier av personuppgifter och situationer där vi behandlar dem

3.1 Behandling av uppgifter som gäst

När du som gäst gör en bokning eller genomför en hyra, behandlar vi följande uppgifter:

  • namn, adress, e-post, telefonnummer, nationalitet,
  • boknings- och reseuppgifter,
  • betalnings- och transaktionsuppgifter,
  • IP-adress vid bokningstillfället (för förebyggande av bedrägeri).

Behandlingen sker för att genomföra din bokning och hyresavtal, inklusive administration av betalning och transaktioner.

Rättslig grund:

  • För att uppfylla avtalet om ditt boende enligt GDPR art. 6 (1) b.
  • Behandling av IP-adress för förebyggande av bedrägeri sker för att skydda oss och våra kunder enligt GDPR art. 6 (1) f (legitima intressen).
  • Behandling för bokföring och skatterapportering sker för att uppfylla lagstadgade krav enligt GDPR art. 6 (1) c.

Vidarebefordran till servicepartners: Vid städning eller service under vistelsen kan dina kontaktuppgifter (namn och telefonnummer) delas med relevanta samarbetspartners för att säkerställa god och säker drift, underhåll och städning. Denna behandling är en del av uppfyllandet av avtalet om ditt boende enligt GDPR art. 6 (1) b.

Kundservice och uppföljning: I samband med efterföljande kundservice kan vi behandla korrespondens, klagomål och servicehistorik för att hantera förfrågningar och fel. Behandlingen sker vid behov för att uppfylla avtalet eller baserat på legitima intressen enligt GDPR art. 6 (1) b eller f.

3.2 Behandling av uppgifter som gäst

När bokningen görs av eller genom ett företag, behandlar vi dessutom uppgifter om:

  • företagsnamn, CVR-nummer, momsnummer, EAN-nummer (för fakturering och rapportering),
  • anställds namn, position och kontaktuppgifter (t.ex. e-post och telefonnummer) på personen som gör bokningen eller fungerar som kontaktperson.

Behandlingen av dessa uppgifter sker för att genomföra och administrera företagets bokning och hyresavtal, inklusive utfärdande av faktura och uppfyllande av bokförings- och skatteplikt.

Rättslig grund:

  • Behandling nödvändig för uppfyllande av avtal enligt GDPR art. 6 (1) b.
  • Behandling nödvändig för att uppfylla lagstadgade förpliktelser enligt GDPR art. 6 (1) c.
  • I vissa fall kan behandling ske baserat på legitima intressen enligt GDPR art. 6 (1) f, t.ex. vid förebyggande av bedrägeri eller kundservice.

3.4 Nyhetsbrev till gäster

När du prenumererar på vårt nyhetsbrev, behandlar vi din e-postadress och eventuella preferenser du anger. Du kan när som helst avregistrera dig via avregistreringslänken längst ner i varje nyhetsbrev eller genom att skriva till data@sologstrand.dk. Avregistrering påverkar inte tidigare utskick men stoppar framtida.

Till gäster: Vi skickar endast marknadsföring baserat på ditt samtycke. När du prenumererar på vårt nyhetsbrev, behandlar vi enbart din e-postadress och eventuella preferenser du anger för att skicka dig relevanta erbjudanden och information. Behandlingen av dessa uppgifter sker för att skicka marknadsföring, erbjudanden och nyhetsbrev. Behandlingen baseras på ditt samtycke enligt GDPR art. 6 (1) a.

3.5 SMS – Kommunikation

För att säkerställa att din vistelse är så problemfri som möjligt, använder vi SMS för att skicka dig viktig praktisk information.

Vi använder SMS som kanal för gäster. Syfte och rättslig grund beror på din roll och typen av meddelande. Gäster får automatiskt operativa SMS-meddelanden relaterade till deras vistelse, medan marknadsförings-SMS endast skickas med separat samtycke.

3.5.1. Operativa SMS till gäster

Dessa meddelanden skickas automatiskt till gäster i samband med deras vistelse och är nödvändiga för att genomföra din vistelse säkert och smidigt, och kan inte väljas bort.

Syfte:

  • Skickande av praktisk information vid ankomst (t.ex. åtkomstkoder, nyckelskåp).
  • Bekräftelse av ankomst samt kontaktuppgifter vid akuta problem under vistelsen.
  • Vidarebefordran av kritisk, oförutsedd information som påverkar vistelsen (t.ex. rörbrott, avbrott i vatten/värme).
  • Uppföljning av tillfredsställelse efter incheckning (t.ex. ”Är allt i ordning?”).

Uppgifter som behandlas:

  • Ditt telefonnummer och bokningsspecifik kommunikation.

Rättslig grund:

  • Behandling av dessa uppgifter sker för att säkerställa en säker och smidig vistelse genom praktisk information. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla vårt avtal om din vistelse enligt GDPR art. 6 (1) b.

3.5.3. Marknadsförings-SMS (kräver samtycke)

Dessa meddelanden är frivilliga och innehåller erbjudande- och nyhetsuppdateringar.

Syfte:

  • Att skicka personaliserade erbjudanden, nyheter och medlemserbjudanden, inklusive speciella fördelar som del av ”Sol og Strand PLUS”.

Uppgifter som behandlas:

  • Ditt telefonnummer samt eventuella kommunikationspreferenser. Behandling av dessa uppgifter sker för att skicka marknadsföring och erbjudanden. Behandlingen baseras på ditt explicita samtycke enligt GDPR art. 6 (1) a.

Rättslig grund:

  • Utskick av SMS-marknadsföring kräver ditt explicita och separata samtycke. Vi skickar inte sådana meddelanden utan att ha inhämtat detta tillstånd i förväg. Du får endast dessa meddelanden om du aktivt har anmält dig.

Dina rättigheter:

  • Du kan när som helst avregistrera dig från marknadsförings-SMS via avregistreringslänken i ett meddelande eller genom att kontakta oss.
  • Avregistrering påverkar endast marknadsföring och utesluter dig inte från nödvändiga, operativa meddelanden.
  • Du har rätt till insyn i SMS-kommunikationen vi har haft med dig.

3.6. Enkäter och feedback

Alla enkäter är frivilliga och kan endast fyllas i efter eget val. Din feedback lagras i upp till 5 år som dokumentation för vårt kvalitetsarbete. Du kan alltid begära att se feedbacken du har gett oss.

3.6.1. Feedback från gäster

Efter din vistelse kan du som gäst få en enkät för att ge feedback på din upplevelse. Deltagande i enkäten är helt frivilligt, och du väljer själv om du vill fylla i den.

  • Syfte: Syftet är att förbättra den totala gästupplevelsen och kvalitetssäkra våra semesterhus. Baserat på din feedback har du möjlighet att välja om en positiv kommentar kan publiceras anonymiserat på vår webbplats som en recension.
  • Vilka uppgifter behandlar vi? Vi behandlar svaren du frivilligt ger. Detta inkluderar din bedömning av semesterhuset, städning, service och din allmänna tillfredsställelse.
  • Rättslig grund: Behandling av dessa uppgifter sker för att förbättra vår service och kvalitet (frivilligt deltagande). Behandlingen baseras på legitima intressen enligt GDPR art. 6 (1) f. Publicering av kommentar sker endast baserat på ditt explicita samtycke enligt GDPR art. 6 (1) a.
  • Utskick: Enkäten skickas via vår personuppgiftsbiträde, som hanterar den tekniska utskickningen och mottagandet av svar. Personuppgiftsbiträdet har endast tillgång till uppgifterna som är nödvändiga för att tillhandahålla tjänsten och får inte använda uppgifterna för egna syften.

Gemensamt för alla enkäter Din feedback lagras i upp till 5 år som dokumentation för vårt kvalitetsarbete. Du kan alltid begära att se feedbacken du har gett oss.

3.7. Sociala medier

När du besöker Sol og Strands profiler på sociala medier (inklusive Facebook, Instagram, Pinterest och Google My Business), kan vi behandla de personuppgifter du har gjort tillgängliga via dina inställningar på den relevanta plattformen, som dina reaktioner på våra inlägg, delningar, kommentarer eller meddelanden till oss.

Syfte: Behandlingen sker för att marknadsföra Sol og Strand, kommunicera med användare, svara på förfrågningar, administrera tävlingar samt förstå användarnas engagemang med vårt innehåll.

Rättslig grund: Behandlingen baseras på vårt legitima intresse att marknadsföra Sol og Strand och interagera med användare på plattformarna där de väljer att följa oss, enligt GDPR art. 6 (1) f.

Gemensamt personuppgiftsansvar: Sol og Strand och den relevanta sociala medieplattformen betraktas i vissa fall som gemensamt personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina uppgifter i samband med besök på våra profiler. Detta gäller bl.a. Facebook och Instagram, där ansvarsfördelningen är fastställd i Facebooks ”Page Insights Controller Addendum”.

När de nämnda plattformarna använder dina uppgifter för egna syften, t.ex. för att förbättra sina reklamssystem, sker det som en del av deras egen roll som självständiga personuppgiftsansvariga. Du kan läsa mer i deras respektive personuppgiftspolicyer:

4. Syften och rättslig grund

Följande tabell ger en översikt över varför vi behandlar dina uppgifter och på vilken rättslig grund.

Behandlingsaktivitet

Huvudsyfte

Rättslig grund (enligt GDPR)

Genomförande av bokning/hyresavtal

Att tillhandahålla semesterhusvistelsen

GDPR art. 6 (1) b: Uppfyllande av avtal

Bokföring och skatterapportering

Att uppfylla lagstadgade krav

GDPR art. 6 (1) c: Uppfyllande av rättsligt ansvar

Förebyggande av bedrägeri (IP-loggning)

Att skydda oss och våra kunder mot bedrägeri

GDPR art. 6 (1) f: Legitima intressen

Kundservice och klagomål

Att hantera förfrågningar och fel

GDPR art. 6 (1) b/f: Avtal/Legitima intressen

Feedback-enkäter

Att förbättra vår service och kvalitet. (Frivilligt deltagande)

GDPR art. 6 (1) f: Legitima intressen

Marknadsföring till gäster

Att skicka erbjudanden och nyhetsbrev

GDPR art. 6 (1) a: Samtycke

Analys på webbplatsen

Att förstå användningsmönster och förbättra webbplatsen

GDPR art. 6 (1) a: Samtycke

5. Profilering, automatiska beslut och invändning mot marknadsföring

Vi använder analyser av ditt beteende på våra webbplatser och i e-postmeddelanden för att anpassa innehåll och annonser så att du ser mer relevanta erbjudanden. Detta är profilering i GDPR:s mening, men det leder inte till automatiska beslut som har rättsliga effekter eller liknande väsentlig inverkan på dig.

Profileringen inkluderar endast analys av beteende för marknadsföringssyften och ger dig rätt till mänsklig intervention om nödvändigt, enligt artikel 22 (3).

Profilering för marknadsföring sker endast om du har gett samtycke till de relevanta cookies eller till att ta emot e-postmeddelanden. Du har rätt att när som helst och utan motivering invända mot användningen av dina uppgifter för direktmarknadsföring, inklusive profilering för detta syfte. Du utövar denna rätt genom att använda avregistreringslänken i varje nyhetsbrev, ändra dina cookie-preferenser i samtyckesbannern, eller genom att skriva till data@sologstrand.dk.

6. Mottagare och kategorier av mottagare

Vi delar endast personuppgifter när det är nödvändigt och relevant i förhållande till de angivna syftena. Vår bokföring, revisor och relevanta offentliga myndigheter, inklusive Skatteverket, tar emot uppgifter i den utsträckning det krävs enligt lagstiftningen. Tryg Försäkring tar emot som självständig personuppgiftsansvarig nödvändiga uppgifter om Tryghedspakker eller relevanta försäkringsprodukter väljs. Servicepartners som städning, hantverkare och nyckelutlämning tar emot praktiska uppgifter som är nödvändiga för städning, underhåll och tillgång till semesterhus.

Personuppgiftsbiträden som tillhandahåller analys, enkäter och marknadsföringsautomatisering behandlar uppgifter på våra vägnar enligt instruktioner och får inte använda dem för egna syften. Med alla personuppgiftsbiträden har vi ingått personuppgiftsbiträdesavtal som fastställer säkerhet, sekretess och vår instruktionsrätt.

I samband med städning av semesterhus efter gästernas vistelse använder vi Mobaro, som är ett digitalt system och en app som stödjer planering och kvalitetssäkring av städning och underhåll. I detta sammanhang delas nödvändiga uppgifter om semesterhusets adress med Mobaro. Uppgifterna används enbart för koordinering av städningsuppgifter och kvalitetssäkring i förhållande till det specifika semesterhuset och raderas när syftet är uppfyllt.

Vid skadeanmälningar eller ärenden som involverar försäkringshantering vidarebefordrar vi policynummer samt eventuellt namn, telefonnummer och e-post till Tryg Försäkring som självständig personuppgiftsansvarig.

I fall där hantverkare, städpersonal eller andra tjänsteleverantörer används i samband med drift, underhåll eller service – på uppdrag av en gäst – delas nödvändiga kontaktuppgifter som namn, telefonnummer och eventuellt e-post med den relevanta samarbetspartnern. Delningen sker endast när det är nödvändigt för att utföra den relevanta uppgiften på ett ansvarsfullt sätt.

När du t.ex. via en länk från oss betygsätter oss och våra tjänster på TrustPilot, vidarebefordras uppgifter om ditt namn och kundnummer till TrustPilot för att verifiera ditt kundförhållande hos oss. När du skriver i vår gästbok, kan du aktivt välja att ditt namn får publiceras på webbplatsen.

Dessa företag fungerar som personuppgiftsbiträden under våra instruktioner och får inte använda uppgifterna för andra syften än att leverera sina tjänster till oss.
Vi har ingått skriftliga personuppgiftsbiträdesavtal med alla personuppgiftsbiträden som fastställer krav på sekretess, säkerhet och syftesbegränsning.

7. Lagring och radering

Vi lagrar endast personuppgifter så länge det är nödvändigt för syftena eller för att uppfylla lagkrav. Uppgifter från bokningar och genomförda hyror lagras som utgångspunkt i fem år efter utgången av kalenderåret då vistelsen avslutades, av hänsyn till bokföringsskyldighet och preskriptions- och vernerättsregler. Bokföringsmaterial lagras i fem år från utgången av räkenskapsåret det gäller, enligt bokföringslagen. Nyhetsbrevsdata behandlas tills du avregistrerar dig via avregistreringslänken eller återkallar samtycket på annat sätt.

När lagringsperioden har löpt ut, raderas eller anonymiseras data, om inte lagstadgade krav dikterar fortsatt lagring. Du kan när som helst begära radering om inte gällande lagstiftning hindrar detta.

8. Skyldighet att ge uppgifter och konsekvenser vid underlåtenhet

När uppgifter är nödvändiga för att ingå eller uppfylla ett avtal, till exempel i samband med en bokning, kan vi inte leverera tjänsten om uppgifterna inte ges. Uppgifter som krävs enligt lag måste ges för att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser.

9. Dina rättigheter

Du har rätt till insyn i de personuppgifter vi behandlar om dig, och du kan få en kopia. Du kan kräva felaktiga uppgifter rättade. Du kan i särskilda fall få uppgifter raderade innan våra allmänna raderingstider. Du kan i vissa fall få behandlingen begränsad så att uppgifterna endast lagras. Du kan invända mot behandling som sker på grundval av våra legitima intressen, och du kan när som helst och utan motivering invända mot direktmarknadsföring, inklusive profilering för detta syfte. Du kan begära dataportabilitet för uppgifter du själv har gett, och som vi behandlar på grundval av samtycke eller kontrakt, och som behandlas automatiskt. Om behandlingen baseras på samtycke, kan du när som helst återkalla det via avregistreringslänken i nyhetsbrev eller genom att kontakta oss. Återkallandet påverkar inte lagligheten av behandlingen innan återkallandet. När du utövar dina rättigheter, kan vi be dig att dokumentera din identitet för att säkerställa att uppgifter inte ges till obehöriga. Förfrågningar skickas till data@sologstrand.dk, och vi svarar som utgångspunkt inom 30 dagar.

10. Datasäkerhet

Vi har lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder som skyddar personuppgifter mot oavsiktlig eller olaglig förstörelse, förlust, ändring, obehörigt offentliggörande eller tillgång. Vi implementerar dataskydd genom teknikdesign och som standard (dataskydd by design and by default), inklusive dataminimering och pseudonymisering, enligt artikel 25.

Tillgång är begränsad till anställda och samarbetspartners med ett sakligt behov och regleras av sekretessförpliktelser. Vi granskar löpande vår säkerhetsnivå och processer.

11. Klagomål till Datainspektionen

Om du inte håller med om vår behandling av dina personuppgifter, uppmanar vi dig att först kontakta oss så att vi kan försöka hitta en lösning. Du har också rätt att lämna in klagomål till Datainspektionen, Borgergade 28, 5., 1300 Köpenhamn K, e-post dt@datatilsynet.dk, telefon 33 19 32 00.

12. Versioner

Denna version uppdaterades den 5 november 2025.